Δευτέρα 28 Ιουνίου 2010

«Αρκαδία Χαίρε»





Μια σημαντική εκδήλωση για την ευρύτερη περιοχή πραγματοποιείται μεθαύριο στη Μεγαλόπολη. Η εφημερίδα «Νέα της Μεγαλόπολης» οργανώνει την παρουσίαση του βιβλίου του Μαρίνου Γιάννη Βόμβα «Αρκαδία Χαίρε», την Τετάρτη, 30 Ιουνίου, στις 7,30 το απόγευμα, στο Πνευματικό Κέντρο Μεγαλόπολης. Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι Δ. Κωστόγιαννης (Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Τρίπολης), Σταύρος Μπένος (πρόεδρος του σωματείου ΔΙΑΖΩΜΑ, πρώην υπουργός και βουλευτής) και ο Πέτρος Τατούλης (πρώην υφυπουργός και βουλευτής).

Με την έκδοση αυτή, βασισμένη στις παραδόσεις, τους μύθους και τις ιστορικές πηγές, επιχειρείται αφ’ ενός μια αναδρομή στα επιτεύγματα των αρκαδικών φύλων που, σε προϊστορικούς χρόνους, κατάφεραν να φθάσουν ως τον Καύκασο, τις Ινδίες, την Ακτή του Αζάν στην Αφρική, την Κάτω Ιταλία, την Κύπρο και αλλού. Κυρίως όμως επιχειρείται μια αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας για την προέλευση των φύλων αυτών που η σύγχρονη “ιστορία” των ινδοευρωπαϊστών προσπαθεί, ενίοτε επιτυχώς, να εμφανίσει ως προερχόμενα από βορράν, γενικώς.
Μέσα από το βιβλίο τεκμηριώνεται η άποψη ότι:
• Οι Πελασγοί, οι Δάρδανοι, οι Καύκωνες και οι άλλοι λαοί της Αρκαδίας ήταν αυτόχθονες κάτοικοι που επέζησαν πάνω στις σπηλιές των βουνών της όταν, μετά τον Κατακλυσμό του Δευκαλίωνα (περίπου 1900 π.Χ.), τα νερά υποχώρησαν στα βάραθρά της.
• Η ονομασία Αρκάδες παραπέμπει σε μια τοτεμική λατρεία αρκούδας (άρκ-τ-ος), ενώ ως μητέρα του πρώτου οικιστή, του Αρκάδα, θεωρείται μια αρκούδα ή μια νύμφη που μεταμορφώθηκε σε αρκούδα.
• Στην Αρκαδία ανακαλύφθηκε από τις ανασκαφές η πρώτη «πόλη» που δημιουργήθηκε, με την έννοια που δίνεται σήμερα στο οικιστικό και λειτουργικό αυτό συγκρότημα, ενώ μέσα από τους αρκαδικούς μύθους παρακολουθούμε το πέρασμα από τη μητριαρχία (με γενάρχισσες την Καλλιστώ ή Καλλίστη, την Πανδώρα και την Ηλέκτρα) στην ενίσχυση του ρόλου των ανδρών και στην τελική επικράτησή τους ως αρχηγών της οικογένειας, του γένους και του φύλου γενικότερα, μέσα από τη δύναμη που τους χάρισε η εξημέρωση των ζώων και η καλλιέργεια της γης.
• Στην Αρκαδία και τους μύθους της αναγνωρίστηκε η πρώτη εμφάνιση του Δία, που τιμωρεί τον Προμηθέα για την «ασέβειά» του και επικρατεί ο ίδιος ως μεταγενέστερη θεότητα, ενώ ο Άρης πρωτοεμφανίζεται ως θεός πλουτοδότης πριν μεταλλαχθεί σε θεό του πολέμου,του κακού.
Αυτές είναι μερικές από τις πολύτιμες πληροφορίες του έργου που ανασκευάζουν πολλά ιστορικά ατοπήματα των ινδοευρωπαϊστών, τα οποία, αν και δημιουργήθηκαν από άλλες σκοπιμότητες, έρχονται οι παραδόσεις και οι μύθοι της Αρκαδίας –που αντιστέκονται χιλιάδες χρόνια τώρα– να επαναφέρουν στην αληθινή τους μορφή.


Η αρχαία Αρκαδία, στην οποία ανήκε και ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα, αποτέλεσε «ιδανικό τόπο» για τους θεωρητικούς της Αναγέννησης και πηγή έμπνευσης για μεγάλους καλλιτέχνες. Εκεί ανάμεσα στη γη και τον ουρανό, στα πάντα θεωρούμενα ιερά βουνά, με τους αγνούς, αμόλυντους από το σκεπτικισμό ποιμένες, εκεί στη γη των προσελήνων Πελασγών, των μυθικών προγόνων, στην Αρκαδία, ο Βιργίλιος έκανε την ιδέα μύθο. Μύθο λυτρωτικό, νοσταλγικό, που σαν υπόγειο ρεύμα ρέει και διαποτίζει τη σκέψη του Δυτικού κόσμου. Ετσι το όνομα της Αρκαδίας συμπυκνώνει, διαχρονικά, στην ιστορία της Ευρωπαϊκής σκέψης, το νόημα του μύθου και ταυτίζεται με την ουσία της μυθολογίας : της μέθεξης στην ανανεωτική διαδικασία του θανάτου και της αναγέννησης. Στην Αρκαδία βρίσκεται η Λυκόσουρα (φωτογραφία), που σύμφωνα με τις παραδόσεις εθεωρείτο ως η αρχαιότερη πόλη στην ηπειρωτική γη και τα νησιά. Την πόλη επισκέφτηκε ο ο Παυσανίας, και μάλιστα έγραψε ότι είναι η πρώτη πόλη που είδε ο ήλιος:"πόλεων δε, οπόσας επί τη ηπείρω έδειξε γη και εν νήσοις, Λυκόσουρα εστί πρεσβυτάτη, και ταύτην είδεν ο ήλιος πρώτην. Από ταύτης δε οι λοιποί ποιείσθαι πόλεις μεμαθήκασιν άνθρωποι".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου